Olemme tämän podcast -tuotantokauden aikana kuulleet Attendon muutosmatkasta monesta eri näkökulmasta.
Sosiaalialan yritys Attendo on muutosmatkalla, jonka yhtenä sysääjänä oli vuoden 2019 hoivakriisi. Attendon muutosmatkaa on avattu syksyn aikana tässä podcast-sarjassa megatrendien vaikutuksen, muutosjohtamisen sekä viestinnän näkökulmasta. Attendon hyvät periaatteet ja käytännöt, kuten 100 %:n vastuu ja 5 k:n palautemalli, ovat tulleet tutuiksi. Tässä jaksossa hypätään Attendon asiakaskokemuksen asiantuntijan Minna Linnan kanssa vielä syvemmälle nimenomaan niihin konkreettisiin keinoihin, joilla muutosta toteutetaan arjessa.
Linna sanoo, että hän alkoi miettiä asiakaskokemusta ja työntekijäkokemusta jo ensimmäisessä kesätyössään yli 30 vuotta sitten. Valmentavasta johtamisesta tuli Linnan intohimon kohde, ja hän haluaa ylipäätään aina painottaa ihmisymmärryksen tärkeyttä.
”Ihmisen näkökulmaa pitäisi yrityksissä edelleen vahvistaa paljon, jotta me ymmärrettäisiin sekä itseämme että muita erilaisissa muutoksissa tai haastavissa tilanteissa.”
Juuri niin. Parhaillaan käynnissä oleva johtamisen paradigman murros tarkoittaa sitä, että perinteinen tuotanto- ja prosessilähtöinen ajattelu vaihtuu ihmislähtöisempään ja holistisempaan lähestymistapaan.
”Attendon kohdalla jos nostaa yhden tärkeän teeman esille, se on kohtaamiset. Siihen kukin meistä voi vaikuttaa, miten kohtaa muut ihmiset. Jokainen kohtaaminen on tärkeä ja merkityksellinen sille toiselle ihmiselle.”
Kissa pöydälle myös kehujen vuoksi
Kun Attendon Terhi Lindgren (joka oli vieraana aiemmassa podcast-jaksossa) tilasi Ikealta 500 pehmokissaa, sitä luultiin näppäilyvirheeksi. Mutta ei, yhtiön jokaiseen yksikköön ihan oikeasti tilattiin pehmokissa.
Pehmolelua voisi myös luulla vitsiksi, mutta ne liittyvät asiaan, jonka kanssa Attendo on tosissaan. Kissa pöydälle -keskustelunavauksia tarvitaan ja niitä myös täytyy harjoitella. Pehmokissa on työpaikalla näkyvä, konkreettinen työkalu.
”Sen avulla uskalletaan nostaa asioita esille ja keskustella myös niistä vähän vaikeimmista asioista. Kissa pöydälle ei tarkoita pelkästään korjaavaa palautetta vaan myös kehuja ja kiitoksia”, sanoo Linna.
”Lisäksi on toinen sanonta ”kuka kissan hännän nostaisi, ellei kissa itse” ja sekin on tärkeää. Iloitaan onnistumisista ja ollaan ylpeitä siitä, mitä on saatu aikaiseksi.”
Keskustelu luo hyvää työilmapiiriä
Attendon periaate 100 %:n vastuusta tarkoittaa siis sitä, että jos työntekijä törmää epäkohtaan, hän joko korjaa sen tai kertoo asiasta jollekulle, joka voi korjata sen. Käytännössä tämä on tietenkin hyvin vaikeaa.
”Me ajatellaan helposti, että jospa joku muu hoitaa tämän. Tai asia siirretään huomiseen.”
Linna muistuttaa, että tarvitaan hyvää työilmapiiriä, että vaikeista asioista uskalletaan puhua. Siksi keskustelu on tärkeää.
”Me harjoitellaan tätä juuri siksi, että saadaan pinnan allakin olevia asioita esille ja voidaan yhdessä ratkoa niitä eikä osoitella ketään sormella. Ja kun onnistutaan ratkomaan haasteita, löydetään parempia tapoja toimia, iloitaan siitä. Se vie työyhteisöä eteenpäin.”
Muutosvalmentaja jokaisessa hoivakodissa
Muutos vaatii siis jatkuvaa harjoittelua arjessa. Sen varmistamiseksi Attendo on luonut upean valmentaja-mallin.
”Lähes jokaisessa Attendo-kodissa on oma ASKO-valmentaja, joka tekee valmentajatyötä oman työnsä ohella. Valmentajat ovat tärkeässä roolissa ja yksi tärkeä osa meidän muutosmatkaa”, Linna iloitsee.
”Valmentajat ovat myös aidosti innoissaan näistä asioista, koska he ovat omassa työyhteisössään saaneet kokea, että keskustelu toimii ja työyhteisö osallistuu yhteiseen tekemiseen Pienryhmissä yhdessä keskustelemalla kaikki pääsevät osallistumaan ja saadaan ihan erilaisia ideoita kuin isossa ryhmässä.”
Keskusteluissa käytetään apuna valmiita keskustelukarttoja, jotka syntyvät sekä muutosmatkan teemoista että yhdessä pohtien: Mitkä ovat työyhteisön vahvuuksia? Mistä vielä pitää keskustella? Mitä tarvitaan enemmän?
”Valmentajajoukko on oleellisessa roolissa. He kertovat mikä toimii ja mikä ei, sillä viisaus ei asu minun työpöydälläni, vaan viisaus asuu siellä, missä ihmiset oikeasti kohtaavat asukkaita ja heidän läheisiään.”
Muutos näkyväksi
Minna Linnalla on vankka muutosjohtamisen kokemus, lukuisia muutoshankkeita takana. Yksi asia hänet on yllättänyt joka kerta:
”Pitää itse jaksaa olla innostunut, koska muuten kukaan muukaan ei innostu. Eikä samaa tarinaa ja asiaa voi koko ajan toistaa, sillä ihmiset kyllästyvät. Pitää kertoa vaikutuksista ja peilata erilaisia näkökulmia, vaikka ollaan saman asian äärellä. Tästä muistutan itseäni joka kerta: Miten tuon oman innostukseni esille eri tavoilla, eri kulmista?”
Innostuksen ylläpidon lisäksi pitää tehdä muutosta näkyväksi. Linna tunnustaa puhuvansa aiheesta melkein päivittäin.
”Pitää pysähtyä. Pitää muistaa pysähtyä välillä katsomaan myös taaksepäin, miten joku asia oli haaste puoli vuotta sitten ja nyt se on kadonnut. Se on parasta, kun työyhteisölle tulee tunne, että kokeiltiin, onnistuttiin – ja me tehtiin se itse.”
”Olisi tässä muutakin tekemistä”
Attendon Minna Linna tietää, että keskustelukartat, innostus ja uudet näkökulmat kuulostavat varmasti monista turhalta. On hyväksyttävä, että kaikki eivät lähde samalla innostuksella mukaan muutokseen.
”Jos kuulen että joku sanoo, että ”ei mitään keskustelukarttoja, olisi tässä muutakin tekemistä”, vastaan aina, että kokeillaan. Kun sitten saa kokemuksen siitä, että tästä keskustelusta oli aidosti jotain arvoa tai apua, niin silloin kokeilu on kannattanut”, Linna kertoo.
”Lisäksi yksi tärkeimmistä asioista arjessa on kokemus siitä, että tulee kuulluksi ja nähdyksi ja kuuluu porukkaan.”
Käytännössä työarjessa ihmiset usein toimivat vain totuttuun tapaan. Minna Linna nostaa esimerkiksi hierarkkiset ohjeet. Jos työntekijät ovat tottuneet siihen, että ohjeet tulevat aina ylhäältä alas, voi olla vaikea miettiä, miten itse voisi asioihin vaikuttaa.
”Meillä halutaan vahvistaa, että jokainen voi itse miettiä, miten asioita ratkotaan. Ohjeet eivät ole ainoa ohjaava asia. Lisäksi haluan herätellä siihen, että jokainen miettii, mihin asioihin voi työssään vaikuttaa. Hallinnan tunne on tärkeä.”
Ja lopuksi Linna vielä palaa tärkeimpään: kohtaamisiin.
”Kehotan jokaista miettimään, miten itse haluat tulla kohdatuksi, mistä se hyvä kohtaaminen muodostuu. Ja jos ei ole hyviä kohtaamisia, niin miksi ei ole?”
Tämä jakso on toteutettu yhteistyössä Attendon kanssa. Kuuntele koko jakso SoundCloudista, Spotifysta tai omalta suosikkialustaltasi 🎧 Lisää Attendon muutosmatkasta voit lukea osoitteessa attendo.fi.
Oletko kiinnostunut johtamisen ajankohtaisista ilmiöistä ja muutosvoimista?
Johdon agendalla julkaisee vuosittain ylimmän johdon teemoihin keskittyvää trendiraporttia.
Sen tavoitteena on nostaa johtoryhmien ja hallitusten keskusteluun ajankohtaisia johtamisen teemoja ja ilmiöitä, juuri niitä aiheita mitä johdon agendalle kuuluu tai sinne pitäisi kuulua.
Vuoden 2023 raportti julkaistaan 6.1. Liity uutiskirjelistalle ja saat raportin veloituksetta heti ensimmäisten joukossa.
Comments